center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Reklámfogalmak
Varga Mihály, www.prherald.hu, 2006. december 6.

A reklámok a tökéletességet idézik (vegyük meg, s mi is olyanok leszünk), vagy a sztárokkal, ismert, és népszerű emberekkel való azonosulásra építenek. „Anyu a legjobb Persillel mos!” vagy: nőknek szóló reklámok, pl. L’Oréal (modellekkel, színésznőkkel), A Dove nem „mocskos kezű munkás férfiaknak”, hanem száraz bőrű nőknek való. Mindez csodás csobbanás a csillámfényben („de ahhoz, hogy megértsük, hogy „Maybelline watershine liquid diamonds” miként működik, ismerni kell a hirdetési ipar vágtelenül gazdag eszköztárát, s a legfontosabb szakkifejezéseit.

Access prime:
a televíziós főműsoridőt megelőző kora esti időszak, körülbelül délután öt órától a nagynézettségű műsorok kezdetéig.

Alapszínek:
a spektrum azon egymástól független színei, amelyek keveréssel nem állíthatók elő.
Az összeadó színkeverés alapszínei a vörös, a zöld, és a kék, a kivonó színkeverés alapszínei a sárga, a bíbor (magnetta) és a ciánkék.

Ad View (Ad Impression):
reklámmegjelenítés.A Page Impression speciális formája, amely a banner-reklámokat számolja. Mivel sok oldal állandóan cserélődő (rotáló) bannerekkel dolgozik, így a hirdetőknek csak azok a letöltések (Page Impression-ök) számítanak, amelyeken az ő hirdetése is megjelent.

Aktivizálás:
ez a mutató fejezi ki, hogy mennyire ösztönöz arra az adott plakát, hogy több termék, szolgáltatás közül az adott plakát, hogy több termék, szolgáltatás közül az adott plakáton hirdetettet válassza a közönség.
A mutató az ilyen választások arányát számszerűsíti.

Ambient media (alternatív média):
a szokásostól eltérő közterületi reklámhordozók gyűjtőneve. Például fóliával burkolt járművekhez hasonló eszközök, vagy az egészen szokatlan és meglepő megoldások, mint például az óriásbábok, kivetítők.

Animatic:
a storyboard lapjait (a jeleneteket) beszkennelik, és a képekre vágják a dialógot. Ezzel az állóképek sorozatát kapják hanggal, amit a megrendelő ellenőriz.

Art byer:
a kreatív ügynökség, vagy reklámügynökség kreatív osztályán dolgozó alkalmazott feladata az ügynökségi alkotómunkához szükséges beszállítók (fotós, illusztrátor, modell, casting-ügynökség, sminkes, fodrász, stylist, kellékes, dekoratőr) ismerete, a velük való kapcsolattartás.

Anyagleadási határidő (closing date, delivery date):
az a legkésőbbi időpont, amikor a kész reklámanyagnak a médiumhoz meg kell érkeznie, hogy az a megrendeltek szerint időben megjelenjen.

Átlagos gyakoriság (average frequency):
megmutatja, hogy egy, a kampány által elért személynek átlagosan hány alkalma volt a reklámüzenettel való találkozásra.
Kapcsolódó fogalmak: OTS (opportunity to see, OTH (opportunity to hear).

Attrap:
1. az eredetiség látszatát keltő utánzat
2. háromdimenziós pultra állítható reklámtárgy, támasztékkal ellátott, kartonra nyomott, vagy kemény lapra kasírozott plakát.

Audiotex szolgáltatás:
olyan passzív telemarketing alkalmazási terület, ahol a hívások kezelését interaktív elektronikus berendezés (számítógép, telefonközpont) végzi, és a hívó a telefonkészülék segítségével előre rögzített vagy generált hanganyagokat hallgathat meg.

Azonosítás:
ez a mutató fejezi ki, hogy a plakáton szereplő márkanév, a hirdető szervezet vagy a hirdetett típus neve, emblémás, milyen mélyen vésődött be a közönség emlékezetébe, illetve, hogy a név, az embléma és a plakáton látható ábrázolás, szimbólum, jelmondat között milyen tartós kapcsolatot sikerült létrehozni, azaz a megkérdezettek közül hányan tudnák hibátlanul felidézni a hirdető szervezet és(vagy a hirdetett márka nevét.

Banner (szalaghirdetés)
az internetes reklámozás legáltalánosabban használt eszköze.

Banner burnout (Banner kiégés)
a rákattintások csökkenő arányát jelenti. Míg a rákattintás az internetes reklámozás kezdetén (1994) 10-15 százalékos volt, 2000-re fél százalék alá süllyedt az Egyesült Államokban. A CTR csökkenése az egyes kampányok futása során is előfordulhat.

Backlight:
nappal óriástáblaként funkcionáló építmény. Este hatalmas, belülről megvilágított diadobozként tűnik ki a sötétségből, hatása különböző optikai megoldásokkal tovább is növelhető.

Befűzés:
a lapban a gerinchez rögzített elhelyezés. Tarifáját a példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges:

Behúzás (insert, insertion):
a lapban rögzítés nélkül való elhelyezés. Tarifáját példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges.

Below the line (BTL):
olyan vonal alatti marketingkommunikációs tevékenységek csoportja, amelyek nem tartoznak az Above the line (ATL) vonal feletti klasszikus médiahirdetések körébe, mert a célcsoport elérése személyes kommunikációs útján történi és a célcsoport által tanúsított aktivitás- a visszajelzési lehetőségek révén- mérhető.

Beragasztás:
a hirdetés felületre ráragasztott elhelyezés. Többnyire árumintánál alkalmazzák. Tarifáját példányonként adják meg. Általában csak bizonyos súlyhatár alatt lehetséges.

Betekintős kirakat:
hátfal nélküli elrendezése betekintést enged az üzletbe, annak áruválasztékára, illetve azt közel hozza a szemlélőhöz.

Betűcsalád:
ugyanazon változatoknak vonalvastagság szerint általában ismeretes normál, félkövér és kövér változata.

Betűalak:
Kurrens: kisbetűk nyomdai elnevezése. Verzál: nagybetűk nyomdai elnevezése. Kurzív: dőlt betű elnevezése

Betűméret:
a nyomdai betűknek tipográfiai pontokban kifejezett mértéke: A Didot-féle mértékrendszer alapja az 1 tipográfiai pont = 0,376 mm.

Bigelés:
Más néven hornyolás. Törésre hajlamos, merev, vastag kartonféleségek vaknyomással nyomtatása a hajtás vonalában. Feladat a törésmentes hajtási vonal kialakítása. Dobozok, papírképkeretek készítésénél használják ezt az eljárást.

Bliszteres vagy akasztós csomag:
a termék megjelenítése egy nyomtatott kártya és egy átlátszó műanyag között, általában vákuumos formázással.

Blue back:
kék hátú papírtípus, amely alkalmas kedvezőtlen környezeti hatásoknak (csapadékos idő) kitett óriásplakát nyomtatására. Előnye, hogy nem látszik át az aktuális hirdetés alatt lévő plakát.

Bolt a boltban (shop in shop):
egy termékcsoport vagy márka megjelenítésére kihelyezett displayszett, amely által egy minibolt jön létre az eladási ponton belül.

Borító II. (B/II.)
Az elülső borító belső oldala. Hirdetési tarifája az alaptarifánál magasabb.

Borító III. (B/III.)
nyomtatvány, folyóirat hátulsó borítólapjának belső oldala. Hirdetési tarifája rendszerint azonos a borító II. tarifájával.

Borító IV. (B/IV.)
nyomtatvány, folyóirat hátulsó borítójának külső oldala. Hirdetési tarifája magasabb érték, mint a B(II és B(III.

Break Bumper:
olyan kvíz vagy vetélkedő, amelyet a reklámok előtt sugároznak és a válasz az időközben mutatott reklámokkal kapcsolatos. Rendszerint ingyenes telefonszám megjelenik a képernyőn, és a nézőket megkérik, hogy telefonon közöljék a válaszokat. A játék célja, hogy a nézők kövessék figyelemmel a reklámokat.

Call center:
A jól működő telefonközpontot nemcsak az ügyfelek kérdéseinek megválaszolására lehet használni, hanem egyben kulcsa a felbecsülhetetlen értékű adatbázis-építésnek is. Az igazi call centerben az ügyfél azonosítása után a márkával kapcsolatos teljes múlt az operátor elé kerül, láthatóvá válnak a fogyasztói jellemzők, a márkapreferenciák, az eddigi panaszok, azaz minden, ami a Customer Relationship Management (CRM) szempontból fontos lehet.

Cicero:
12 pontos betű, egyben tipográfiai alapmértékegység. Ebben fejezik ki: a szedett oldalak hasábszélességét, az egyes oldalak tükörméretét, annak szélességét, magasságát a 12 pontos betűméret többszörösét

City light plakát:
felület: 2 nm˛ (1.17 x 1.71 m), Elsősorban tömegközlekedési eszközök megállóiban vagy járdákon találhatók.

Click Through (Átkattintás)
egy átkattintás egy link vagy egy banner tényleges aktivizálását fejezi ki, azt jelenti, hogy a látogató valóban elugrik a linkelt oldalra.

Click Through Rate (CTR, átkattintási ráta):
azt az arányt fejezi ki, ami egy banner megjelenési gyakorisága és a rákattintások gyakorisága között van. A CTR vagy 20:1 formában van megadva 20 látogatóból egy kattintott a bannerre), vagy százalékban: például 6%.

Co-branding (együttes márka használat, kettős márka):
olyan reklámstratégia, amelynek célja a márkaérték tökéletesítése. A co-branding növeli annak esélyét, hogy a két terméket hasonló minőségűnek tekintsék. A célmárka arculat konvergálhat a jobban ismertével és megörökölhet az utóbbi márka értékét a vevők szemében.
A Co-branding az egyesített termékmárka új, egyedi megjelenését alakítja ki. Az egyik márka a másik kontextusában jelenik meg, és fordítva.

Cold calls (hideg hívás):
telefonhívás kezdeményezése olyan címre, mellyel korábban semmiféle kommunikáció nem történt.

Conversion event (Konverziós esemény):
miden olyan esemény, amit a hirdető lényegesnek ítél az online vásárlás szempontjából. (Például: a látogató betesz valamit a kosárba, vagy megrendel valamit, vagy kifizeti az árut)

Cost Per Thousand Impressions (CPM):
ezer kapcsolatra jutó- költség- a klasszikus reklámok esetében is használatos érték. Ezerkapcsolatonként jelöli egy reklám költségeit.
Az online reklám esetében ez az 1000 Ad View médiaköltségét, jelenti.

CRM (Customer Relationship Management) kapcsolati marketing:
amelyet magyarra talán ügyfélkapcsolati menedzsmentnek fordíthatnánk. Felfogható úgy is, mint az ügyfélközpontú vállalati stratégiák összessége, és úgy is, mint az ügyfelek adatainak elemzése. A napi munkát elősegítő, front-Office CRM és az adatokat analizáló back-Office CRM célja egyaránt a személyre és vállalatra szabott kommunikáció. Alkotóelemei: az adatbázis-marketing, a hűségnövelő törzsvásárló-programok, a vevőgondozás, vagy például a személyre-szabott reklámlevelek készítés.

Cross media (kedvezmény):
Egy médiatulajdonos több médiumában egy hirdető; például online, és nyomtatott magazinban egyszerre jelenik meg egy hirdetető és erre külön kedvezményt, kér az ügynökség.

Daypart: napszak.
A napot a médiások különböző napszakokra osztják, melyek általában a médiahasználati szokások, a médiát használók mennyisége és összetétele alapján különíthető el. Az egyes napszakok más nézettséggel, hallgatottsággal rendelkeznek, más reklám költséget vonzanak magukkal.

Datamining (adatbányászat):
három nagy tudományterületet egyesít- az adatbázis-kezelést, a statisztikát és a mesterséges intelligenciakutatást. Az adatbányászat a reklámszervezés területén is használható, ahol fontos a jövőbeni trendek, céges lépések hatásának ismerete, ahol az események, helyzetek valamilyen lényeges összefüggést jelezhetnek. A módszer mára a reklámszakma egyik legfontosabb elemévé vált, legújabb területe a webmining, más néven clickstream analysis, azaz kattintás elemzés.

Direct response:
a különböző kommunikációs csatornákon a hirdetések hatására visszaérkező információ. Pl. válaszlevelező lap, információs vonalon beérkező hívás.

Display:
a termék másodlagos kihelyezésére szolgáló egy vagy több anyagból készített hirdetőeszköz.

Dombornyomás:
olyan eljárás, mely síkból kiemelkedő képet hoz létre vékony anyagokon, mint papír, kartonpapír, bőr vagy bizonyos lágy műanyagok.
Variánsai: száraz dombornyomás vagy festés-dombornyomás.

Door drops:
címzés nélküli küldemény

DMX In store Rádió:
műholdon keresztül sugárzott országos zenei rádió. A zenébe illesztett 30 másodperces reklámspot a rádióreklám és az eladáshelyi reklám kombinációja

DTC (Direct To-Consumer):
a DTC az 1980-as évek óta az Amerikai Egyesült Államokban elterjedt reklámozási fajta, melyben márka neve és a gyártó cég neve együtt elhangozhat a törvényi szabályozások betartásával. A DTC kommunikáció középpontjában a beteg áll, kinek befolyásolásával a gyógyszercégek a szerek iránt keresletet támasztanak. A beteg közvetlen meggyőzésével, növelik az értékesítést úgy, hogy a beteg maga kéri a gyógyszer felírását az orvostól.

Efficient Consumer Response (ECR):
hatékony válaszadás a fogyasztó igényeire. A kereskedő és a gyártó hatékonyabb együttműködésének új formája. Négy kulcsfontosságú stratégiáját alkalmazhatjuk: a megfelelő termékválaszték kialakítását, a hatékony promóciót, a hatékony termékelhelyezést és a folyamatos áruellátottságot. A gyártó és a kereskedő szakemberei az ECR módszereit alkalmazzák a közös tevékenység során.

Egyedi stand:
kiállítás installálása típuselemek (Syma, Octanorm stb.) felhasználása nélkül, szakipari munka alkalmazásával.

Eladott össz-példányszám (nettó példányszám):
időszaki kiadványok azon példányainak száma, amelyeket különböző csatornákon értékesítenek. Nem számítanak az ingyenesen terjesztett példányok és remittenda.

Elérés (cover, coverage, reach): lefedettség.
Azt mutatja, hogy egy vagy több szpot vagy egy kampány egy kiválasztott tömeg (célcsoport), hány százalékát éri el. 80%-os lefedettség azt jelenti, hogy a célcsoport 80%-a legalább egyszer (de ennek egy része akár többször is) találkozott a reklámüzenettel.

Elektronikus reklámhordozók:
fényújság, rádió, televízió (kábel, műhold, videotext, képújság, videokazetta), mozi, a multimédia eszközei.

Észlelés:
mutató jelöli, hogy a megkérdezettek hány százaléka véli úgy, hogy már látta az adott plakátot, az a plakátforgalmazás intenzitásának, a plakáton látható motívumok elterjedtségének mérőszáma.

Fenomédia:
ritkán látott, tüneményes jelenség, amely leggyakrabban az óriásplakátokon jelenik meg, hogy a plakát által közvetített üzenet fokozott intenzitással jusson el a célcsoporthoz. Amelynél a táblák síkjában, előtte, rajta, vagy abból kitörve helyezünk el síklapokat vagy akár háromdimenziós tárgyakat.

Filmalagút (Motion Poster):
a falra rögzített képsorozat, amely a rajzfilmkészítés elvét követve filmmé áll össze a gyors mozgás miatt. Számítógépes rendszernek köszönhetően valódi klip tűnik fel az ablakokban. A falra szerelt 168 kép mögötti fény abban a pillanatban villan fel, amikor egy-egy metróablak mértani középpontjával kerül egy vonalba. Az újfajta médiumon megjelenő filmek maximális hosszúsága 7 másodperc.

Fillboard:
Magyarország benzinkút állomásain új közterületi reklámhordozót vezetett be a Clair & Curtis Outdoor cég. A töltőpisztolyok fején elhelyezkedő hirdetési felületek négy benzinkúthálózat 12 ezer töltőpisztolyán foglalhatók. Az új médiummal a magyar lakosság 13 százaléka érhető el. A vállalkozás különböző szűrő lehetőségeket is kínál a meddőszórás kiküszöbölésére. A kampánytervezés földrajzi hely, kúthálózat és akár kútszintű bontás szerint is megvalósítható.

Fixáció:
a reklámüzenet olvasójának az a tevékenysége, amikor tekintete megakad azokon a pontokon, ahol akár a kép, akár a szöveg valami érdekeset nyújt, valamilyen előnyt kínál.

Flex-nyomás:
minőségileg a csomagolóanyag-gyártás kívánalmait elégíti ki.  A nyomtatási eljárás hasonló a magasnyomáshoz, gumiból készülő nyomóformát használnak, ami lehetőséget ad a gyorsan száradó, híg nyomdafesték használatához. Zacskók, dobozok, papír és fólia hordtáska, valamint főzés és fagyálló alapanyagok felülnyomására használják.

Field marketing:
módszerei között a kóstoltatáson kívül számos egyéb technika is van. A BTL eszközök közé sorolt field marketing többek között magába foglalja a kóstoltatást, a merchandisingot, de ebbe, kategóriába tartoznak a lojalitásrendszerek is. Az elérendő cél szempontjából kétféle field marketing akcióról lehet beszélni: az egyik új termék bevezetéséhez kötődik, a másik pedig termék imidzsének erősítését szolgálja.

Follow-up calling (követő hívás):
a kiküldött reklámlevelek után lebonyolított hívások, melyek célja a célszemély figyelmének ismételt felkeltése az üzenetre.

Fólia, fóliázás:
A fólia fémeknek, műanyagoknak filmszerűen kiképzett homogén formái.  A fóliával bevont papírok felülete simább lesz, zsír és víztaszító.
Felhasználási területe a kasírozott papírokéhoz hasonló.

Folder:
többoldalas, szétnyitható, hajtogatott nyomtatvány, nem fűzött.

Forgatókönyv (szcenárium):
a reklámfilm képsorrendjét, szövegét, és a rendezésre, felvételre vonatkozó utasításokat tartalmazza.

Forgóprizma:
a berendezéseket háromszög alakú lamellák alkotják, a szokásos forgatás segítségével bizonyos idő alatt ugyanazon felületen három különböző üzenet juthat el a befogadóhoz. A szerkezetek éjjeli megvilágításával a figyelem a nap 24 órájában a felületre irányítható.

Fő-műsoridő (peak, prime time):
a legnagyobb nézettséggel, illetve hallgatottsággal rendelkező napszak (daypart), illetve műsoridő. A médiatörvény által meghatározott fő-műsoridő a televízióban a 18.30 és 21.30, a rádióban pedig a 6.30 és 9.30 közötti időszak.

Free card:
ingyenes képeslap, amely reklámüzenetet hordoz, szórakozóhelyeken, mozikban e célra készített állványokon található és szabadon elvehető.

Fríz:
kiállítási installációban homlokzati elem, amely rendszerint ország vagy cégfeliratot hordoz.

Gravitációs vagy ömlesztett tartály:
magas, vertikális display az (ömlesztett) termékékek adagolására a gravitáció révén.

Georeklám:
térbeli hirdetési információk felhasználása és a térinformatika nyújtotta lehetőségek alkalmazása a reklámozás területén. Különféle földrajzi helyekhez (régiókhoz, településekhez, városrészekhez, vagy egy kiválasztott utcához) kapcsolódó hirdetés. A területen élőkről gyűjtött demográfiai vagy fogyasztási szokásokra vonatkozó jellemző adatok alapján készül.

Geotargeting:
célterület-kiválasztás.

Gerillamarketing:
(lopakodó marketingnek is nevezik, olyan helyeken és olyan eszközökkel kíván hatni a fogyasztókra, ahol nem számítanak rá. Mindig személyes, az embereket bevonja a kommunikációs folyamatba visszajelzést vár, és meglepő

GIS (Geographic Information System):
térbeli objektumokra vonatkozó statisztikai, demográfiai, fogyasztási adatok együttes térképi ábrázolását lehetővé tevő térinformatikai rendszer.

Hasábmilliméter:
a sajtóhirdetésnek az igénybe vett felület magasságára épülő tarifális egysége.
(Például egy kéthasábos 10 cm magas hirdetési díja 2 x 100 = 200 mm szorozva a milliméter tarifa egységgel.

Hasábok száma és szélessége:
a lap képét meghatározó adat. Minden oldal adott számú és mm-ben közölt szélességű hasábból áll. Ez a hirdetések méretét is meghatározza.

Headline (fősor):
a sajtóhirdetés nyitómotívuma. Feladata a figyelem megragadása, orientálása a reklámüzenetre. Változó motívum, tilalma az ismétlés.
A sajtóhirdetés sorozathoz annyi fősort kell megírni, ahány darabból áll. Nem tipizálható, kötetlen forma és tartalom jellemzi. A fősor a sajtóhirdetés legfontosabb eleme.

Hirdetési árak:
Felár: Blokk első, blokk utolsó felár, TV-nek, rádiónak fizetik, ha a reklámblokkban első vagy utolsó spotként kíván az adott reklám jelen lenni.
Elhelyezési felár: a lap pontosan meghatározott helyén való hirdetés elhelyezéséért. Ismétlési felár: ugyanazon lapszámon vagy reklámblokkon belül változatlan megjelenésért fizetik.
Keret felár: hirdetési oldalon elhelyezett, kerettel kiemelt hirdetés.
Kifutó hirdetés: előfordul, hogy tarifája magasabb az alaptarifánál.
Színfelár: újságoknál, folyóiratoknál az ott nyomdatechnikailag lehetséges kísérőszín alkalmazásáért.
Szövegoldali felár: az esetek nagy részében a tarifa a hirdetési oldalon való megjelenésére vonatkozik. Az alapár bizonyos százalékát kell kifizetni a szövegoldali megjelenésért.

Kedvezmények, mennyiségi kedvezmény:
bizonyos számú megjelenés fölött a médium meghatározott százalékú kedvezményt ad a tarifából.
Minőségi kedvezmény: a jogos reklamációk jóvátételének egyik módja. Ilyenkor például a médium bizonyos arányú engedményt ad a hirdetési árból.
Hirdetési tér után nyújtott kedvezmény: a mennyiségi kedvezmény fajtája, amelyet a médiatulajdonos a meghatározott nagyságú hirdetési tér megrendelőjének nyújt.
Hirdetési idő után nyújtott kedvezmény: mennyiségi kedvezmény, amelyet a rádió, TV tulajdonosa nyújt a meghatározott hirdetési idő megrendelőjének.
Vertikális díjkedvezmény: viszonylag rövid időtartamú, sűrített, intenzív reklámozás esetén az eszköztulajdonos által nyújtott kedvezmény.
Hirdetési díj kategóriák: a rádió és TV reklámadás idejének felosztása hallgatottság, nézettség szerint, ez alapján állapítják meg a hirdetési díjakat. Minél magasabb a hallgatottság, nézettség egy időszakban, annál magasabbak a hirdetési díjak és fordítva.
Hirdetési méretek: az adott médium nyomdatechnikájától vagy más adottságaitól függően igénybe vehető hirdetési felületek.

Különleges szolgáltatások:
2/1 két egymással szembe lévő, egész oldalas hirdetés.
Panorámahirdetés: egyik oldalról a másikra átfutó hirdetés, ami lehet a 2/1 hirdetésen kívül két fél oldal.
1/1 oldal: egész oldalas hirdetés.
100: 1 hasáb széles, 100 mm magas hirdetési felület.
Fekvő oldal: a lapot vízszintesen felező oldal.
Álló oldal: a lapot függőlegesen kettéosztó oldal.
Junior page (junior oldal): a lap formátumát kicsiben pontosan követő formátum, mely mellett 1 vagy 2 hasáb marad. Ide kizárólag szerkesztőségi anyag kerülhet, a junior oldal mindig szövegoldalon helyezkedik el.

Szalaghirdetés:
a lap teljes szélességén végigfutó hirdetés, amelynek magasságát a lap minden esetben közli.
Csík: a lap teljes hosszúságán végigfutó hirdetési felület, amelynek szélességét a lap minden esetben közli.
Monokli: a szalagcímsoron elhelyezett hirdetési kocka, amelynek méretét a lap közli.
Kifutó hirdetés: a lap széléig nyomott, keret nélküli hirdetés.
Hirdetési oldal: kizárólag különböző – többféle hirdetésből összeállított oldal

Holtszórás (vagy meddőszórás):
a célcsoportoknak nem tekinthető egyedek, embercsoportok „megszórása” üzenettel.
Nemcsak azért káros, mert kidobott pénz, hanem, mert a fölöslegesnek ítélt információ a befogadóban könnyen bumeráng-hatást vált ki.

Imprimálás:
az utólagos korrektúra elnevezése, amely során a megrendelő aláírásával engedélyezi a nyomtatás elindítását. Ilyenkor véglegesen ellenőrzik, hogy színhelyesek-e a képek, hogy minden elem, szöveg, kép meg van-e, a helyére kerültek és nem maradtak-e hibák a szedésben.

Impresszum:
a nyomtatvány szerkesztőinek, készítőinek (grafikus, fotós), valamint műszaki adatainak feltüntetése (terjedelem, nyomdai adatok, papírméret)

Injektálás:
a hirdető logójának a műsor során való bemutatás. Például sportesemények közvetítése közben a szponzor logójának a képernyő sarkában való megjelenítése ( meghatározott időtartamban és gyakorisággal.)

Integrált kommunikáció:
egységes irányelvek szerint összeállított kommunikáció, ahol annak minden egyes eszköze ugyanazt a célt szolgálja, és elemei összhangban állnak egymással.

Installáció (térformáló építészeti eszközök):
az összetett elemrendszert jelenti, melynek elemeiből épül fel a kiállítási stand.

Interstitial:
egy olyan POP-up ablak, amely korlátozott időtartamban jelenik meg. Az időtartam (néhány másodperc) lejártával az ablak automatikusan becsukódik. (Magyarországon az Interstitial egy módosított változata is teret hódított, mely nem Pop-up ablakként, hanem az oldalba ágyazottan jelenik meg.

Ív:
Papírlap, különböző méretre vágva. A méretek szabványban rögzítettek, de készíthetnek egyedi méretű íveket is. Az ívek méretének a gyártási technológia szab határt.

Kasírozás:
A papír felületére felvitt plusz réteg, amely valamilyen szempontból eltérő tulajdonságú a hordozóanyagtól. A felvitt réteg általában valamilyen műanyag-származék, vagy alumínium. Fontos, hogy a hordozó papírréteg jól simított, szennyeződés- és hibamentes legyen, mert e nélkül nem lehet fényes egyenletes felületet létrehozni. Alapvetően háromféle kasírozással készülnek a papírok: száraz-, nedves- és forró ömledékes kasírozás. Ez utóbbi eljárással állítják elő a vaj, a margarin csomagolóanyagát is. A kasírozott papír karcolásálló, vízálló, zsírálló tulajdonságú. Értékes csomagolókartonokhoz, display-ekhez, hanglemezborítókhoz, könyvkötészeti célokra alkalmazzák.

Keresztolvasottság:
megmutatja, hogy mekkora a száma azoknak a személyeknek, akik az „A” és „B” médiumot is olvassák.

Képreprodukció (raszter):
az árnyalatos képeket a nyomdai reprodukáláshoz rácspontokra (raszterekre) bontják föl. Minél világosabb a kép, annál kisebbek és ritkábbak a pontok

Kiállítási stand:
az a terület, amelyen a kiállítók bemutatják termékeiket.

Standformák:
Sor-stand: csak egy oldalról, egy járat felé nyitott, és további standok mellett van. (Ritkábban két oldalra nyitott, két párhuzamosan fekvő járat felé.) Ez csak a járati zóna felé kínál bemutatási lehetőséget.
Sarokstand: egy sor végén van és két oldal felé nyitott, a járat és keresztjárat felé. A hátsó front egy másik sarokstandhoz, az oldala egy sorstandhoz csatlakozik. Egy sarokstand a több bemutató oldal által azonos területtel nagyobb hatást ér el, mint egy sorstand. Egy sarokstand bérleti díja magasabb, mint egy sorstandé. Mivel a sarokstand két járat mellett fekszik, magasabb látogatási frekvenciával lehet számolni.
Fej-stand: egy sor végén van, és három oldal felé nyitott. Az előzőleg nevezett standtípusokat ez a stand minőségileg túlszárnyalja, mivel megfelelő használat mellett reprezentatívnak és meginvitálónak hat.
Blokkstand (vagy szigetstand): a legdrágább standfajta, körbe van véve látogatói járatokkal, és különállása által nagy figyelmet kelt.
Összességében a blokkstandnak magas reklámozási minősége van, és jól alkalmazható reprezentálási célokra. A blokkstand kialakításában igényesebb, ami a standépítés és a berendezés költségeiben is megmutatkozik.

Kiállítási forgatókönyv:
a kiállítás előkészületeinek és lebonyolításának valamennyi lényeges mozzanatát, azok határidejét rögzítő intézkedési terv, a felelős személyek megnevezésével.

Kifutó:
a lap széléig történő, keret nélküli nyomtatás, amelyet a nyomda számára mindig külön jelezni kell.

Korrektura:
a szedésről nyomtatás előtt levonatott készítenek, amelyen a megrendelő a szedéshibákat kijavítja, illetve az utólagos javításait bejelöli. A megrendelő többszöri korrektúrafordulót is kérhet.
Fontos szabály, hogy minden levonaton rajta legyen a korrektúrázó személy neve, aláírása és a korrektúrázás dátuma.

Kreatív vagy design papír:
Grafikai célokra szánt papír vagy karton, amely tulajdonságait nemesíti a különleges alapanyag, vagy strukturált felület illetve színezés. Tartalmazhat, vízjelet, többféle rostot, vagy különleges bevonattal rendelkezhet.

Kromalin (proof):
próbanyomat vagy proof mutatja meg, hogy a nyomtatási végtermék milyen lesz, illetve részét képezi a nyomda és a megrendelő közötti szerződésnek. A színhelyesség az un. kromalin (proof) lenyomaton ellenőrizhető. A kromalin levonat a színhelyesség és nem végleges nyomat ellenőrzésére alkalmas.

Laminálás:
papír, karton, egyéb anyagok fóliázása. A laminálás hengerek között, általában magas hőmérsékleten, ráégetéssel nagy nyomás alatt történik. Lehetőség van egy, illetve kétoldalas laminálására.

Layout (előterv, tervvázlat):
a nyomtatot reklám elemeinek (szöveg, a nyomdai betűk mérete, típusa, amennyiben szükséges a nyomtatvány szokásos formától eltérő alakjának kivágására vonatkozó utasítás, a fotók mérete) elrendezési vázlata, rendszerint eredeti méretben, a layout a tördelés alapjául is szolgál.

Lead:
a látogatók által körkérdésekre, vagy nyereményjátékok alkalmával megadott elérési címek, illetve egyéb személyes adatok. Az egy személy által egy alkalommal megadott adatok összesen egy leadnek számítanak.

Leaflet:
szórólap, ismertető anyag LED technika. Speciális méretű, színű LED diódák egyedi, csoportos használata a plakáton lévő grafika egyes részeinek extra hangsúlyozására.

Leválogatás:
adatbázis-kezelési folyamat, melynek során meghatározott szempontok szerint (lakóhely, életkor, termékhasználat) kiválasztunk csoportokat, hogy velünk külön kommunikáljunk.

Listaár (rate card cost):
a médium által hivatalosan publikált ár az egyes hirdetési felületekre, más néven tarifaár.

Lokális médium (local media):
tömegkommunikációs eszköz, melynek hatósugara illetve a terjesztési területe egy adott település. Általában különböző hirdetési díjakat ajánlanak a helyi, illetve országos hirdetőknek.

Lufi:
nyomtatott médiumok készenlétbe helyezett hirdetése vagy szerkesztőségi anyaga arra az estre, ha a lapban lefoglalt hirdetést az utolsó pillanatban lemondják, vagy annak anyaga nem érkezik meg időben a nyomtatás megkezdése előtt. Vattának is hívják.

Másodlagos közönség (secondary audience):
azok az olvasok, akik nem veszik meg az adott kiadványt, hanem mástól kapják meg elolvasásra. Ezen olvasók számát a teljes olvasószám meghatározásakor figyelembe kell venni.

Merchandising:
az eladás optimalizálására kifejlesztett technika, mely a termék polcra kihelyezésének tervezésén alapul abból a célból, hogy attraktív megjelenést és informatív prezentációt szolgáltasson.

Médium:
olyan kommunikációs csatorna, amely a konkrét üzenettől függetlenül létezik, de amelyet igénybe vehetünk saját információ közlésére.
A médium, “hordozó” tehát az a csatorna, ami alkalmas konkrét üzenetünk továbbítására (TV, rádió, mozi, sajtó). Többes számban média vagy médiumok és nem médiák!

Médiaadatok:
a médiatervezéshez, médiavásárláshoz szükséges, a médiatulajdonosoktól (vagy kutatószervektől) beszerezhető mennyiségi és minőségi adatok.

Médiaanalízis:
arra keres (ad választ, hogy az adott reklámhordozók mennyiben teljesítik (teljesítették) feladatukat. A médiaelemzés során vizsgálják a reklámhordozó kiválasztásának eredményességét, a szórás módját, idejét, sűrűségét, közönségelemzést.

Médiaaudit:
független piaci szakértő által végzett ellenőrzés, amely során az ügynökségi médiamunka folyamatainak, eredményének, hatékonyságának vizsgálata. A médiaaudit megbízója és finanszírozója a hirdető. A magyar médiapiac egyik legfiatalabb ága, ennek megfelelően a szabályai még kialakulóban vannak.

Médiajutalék:
a reklám és médiaügynökségnek az üzletszerzésért nyújtott visszatérítés. A médium szempontjából ez ügynökségi jutalék, tehát a számlán az általános feltételek között ezzel az elnevezéssel tüntetik fel. Mértéke általában a tarifa meghatározott százaléka. Ezt a jutalékot az ügynökségek-megállapodástól függően-általában visszaadják az ügyfélnek.

Médiafigyelő (monitoring):
megbízás alapján, meghatározott tárgykörben, témában (elektronikus és nyomtatott) sajtócikkeket gyűjt, amelyeket esetleg feldolgoz, elemez, és rendszeres időközönként átad a megbízójak. Ezzel megteremtik az azonnal reagálás lehetőségét.

Médiakutató:
gyakran egy-egy átfogó médiumra specializálódott kutatócég, amely a különböző módszerek segítségével szolgáltat adatokat olvasottságról, műsorok nézettségéről, hallgatottságról, egyes reklámeszközök hatékonyságáról, hatásáról.

Médiakoncepció:
a kampányterv része, a médiaterv kialakítás szempontjainak összessége. Ebben határozzák meg a célcsoportot, feladatot, eszközöket, médiaválasztási szempontokat.

Médiamix:
a médiaterv része, a reklámeszközök, reklámhordozók olyan kombinációja, amelyben a felhasznált eszközök, hordozók egymást a legnagyobb hatékonysággal egészítik ki.

Média Navigátor:
a Szonda Ipsos-Gfk Hungária közös kutatási adatait tartalmazó médiás szoftver, melyből rádióhallgatottsági lapolvasottsági, honlap-látogatottsági, közterület-használati, és tévénézettségi adatok tudhatók meg. Elsősorban nem televíziós médiumok elemzésére és tervezésére használják.

Médiasúlyozás:
a reklámkampányoknál használt fogalom, médiumok rangsorolása az alábbiak szerint: az alkalmazott médiumok mennyire alkalmasak a kitűzött reklámcélok elérésére az alkalmazott médiumok mennyire alkalmasak a kiválasztott célcsoport megközelítésére az alkalmazott médiumok mennyivel jobbak, mint más, azonos kategóriájú reklámhordozók

Médiaterv:
tartalmazza a médiamix összeállítását, a médiaválasztás indoklását, a pontos időzítést, az értékelés szempontjait, az eredményesség mérési területeinek, módjainak meghatározását, a kampány várható elérési adatait, a költségek alakulását, a médiavásárlással, a hirdetési anyagok elkészítésével kapcsolatos időzítést.

Médiatervező (média planner):
feladata a médiatervezés, a médiamix és az időterv összeállítása, tekintettel a stratégia feladatokra.

Médiatulajdonos:
olyan szervezet, személy, ami, vagy aki a reklámhordozó felett rendelkezik.

Médiaválasztás:
különböző médiumok közötti választás. Meghatározói: a célközönség reklámeszközzel kapcsolatos szokásai, a termék, az üzenet, a költségek.

Médiavásárlás:
a hirdetések árának és egyéb megjelenési feltételeinek kialkudása, a hirdetések megjelentetése, a megjelenés ellenőrzése és a kampány utóértékelése.

Médiaügynökség:
kapcsolatot tart az eszköztulajdonosokkal, kivitelezőkkel. Médiaadatokat szolgáltat a különféle reklámakciókhoz. Előkészíti a reklámakciókról való döntéseket az eszközök várható hatékonysága szempontjából. A reklámakciókról való döntéseket az eszközök várható hatékonysága, felhasználhatósága szempontjából. A reklámakciókról való döntések alapján foglal helyet és időt a szükséges médiumoknál. Legfontosabb feladatai: a médiatervezés, a médiamix összeállítása, médiavásárlás, a médiapiaci változások figyelemmel kísérése.

Médiazaj, médiatelítettség (media clutter):
a médiumok reklámokkal való telítettsége. Alacsony vagy magas volta befolyásolja a megvalósítandó médiajelenlét erősségét, azaz fontos szempont a médiatervezésnél.

Microsite:
néhány oldalból álló Website, mely nem tartalmazza az összes információt, csak azokat, amik relevánsak. Általában piackutatásokhoz, promóciókhoz használják. Elhelyezését tekintve lehet a vállalati, illetve termék-vagy egy nagyobb Website speciális része.

Mobil:
kartonból vagy más könnyű anyagból készült display. Összekötve és a plafonra függesztve a különböző részek egymástól függetlenül mozognak a levegőben.

Modifikáció (modifikációs elem):
3 D-s táblák közvetlen geometriai környezetében elhelyezett sík vagy térben megépített reklámhordozók, elemek.

Molinó:
alkalmanként az üzlet, épület homlokzatán elhelyezett vagy a járda, az úttest felett kifeszített nem merev szerkezetű, speciális fóliából készült mobil hirdetési felület.

Montázs:
jelenetek, képsorok vágás útján történő összeállítása a rendező utasítása alapján.

Multimédia:
összefoglalja, hogy az információ kiváló minőségben, a szükséges formában jelenik meg, az állóképek, grafikák fotóminőségűek, a mozgóképek élesek (tévéminőségűek. A hang sztereóban (CD minőségben) szól. Az adatok könnyen elérhetők, rendezettek és áttekinthetők. CD-I (Compact Disk Interactive) interaktív kompaktlemez LDP (Laser Disk Player ( képlemezt lejátszó berendezés DVI (Digital Video Interactive) digitális interaktív video

Muszterkópia:
az előhívott negatív filmről készült pozitív kópia. Rajta van a csapó, és a felvétel sorrendjében vannak a képek. (Első pozitív kópia) Másképpen munkakópia vagy snittkópia.

Mutatványszám:
a sajtótermék példánya, amelyet megtekintésre díjmentesen küldenek meg a potenciális hirdetőnek vagy előfizetőnek, vásárlónak, illetve szakembereknek.

Mutáció:
valamely kiadvány példányszámának egy részében szöveg-, esetleg képcsere.

Mutált hirdetés (split run):
valamely lap ugyanazon számában, ugyanazon formátumban, de az összpéldányszámon belül két vagy több szövegváltozatban megjelentetett hirdetés. Ha terjesztési körzetek szerint változik a szöveg: földrajzi splitről; ha a mutáció példányszám megosztás alapján történik, mechanikus splitről beszélünk.

Műnyomó-mázolt papír:
Mindkét oldalon mázolt papír. Az egyik legigényesebb nyomópapírfajta.  Több színnyomású, finom raszterű célokra használják.
(Például: reprodukciós nyomtatáshoz. A műnyomóra felvitt pigment-réteg általában 1/3-a a papír tömegének. Az alappapírtól megkívánják a felületi egyenletességet, jól vegye fel mázréteg, ne porozzon, és felülete ne tépődjön fel. A mázréteg pigmentekből, kötőanyagokból, műanyag-diszperziókból áll.

Negatív nyomás (beforgatott szöveg):
sötét vagy színes mezőben fehér vagy világos tónusú betűkkel nyomtatott szöveg.

Negatív vágó:
a vágott pozitív filmkópia alapján megvágják a film negatívját, erről készül a film standard kópiája, amin nincs ragasztás.

Net-net ár (netto-netto ár):
kedvezményekkel és ügynökségi jutalékkal csökkentett tarifa. Az áfa nélkül fizetendő összeg.

Ofszet papír:
Enyhén simított, natúr és felületkezelt kivitelben 80-140 grammsúlyú tömeghatárok között, íves és tekercs kiszerelésben gyártott elsődleges ofszet nyomtatási technológiában felhasznált papírok általános elnevezése. Ofszet nyomtatásnál a festék egy nyomóformáról először egy gumilepedőre, majd onnan a nyomathordozóra kerül. Követelmény a mérettartósság és az illeszthetőség

Optimalizáló:
a médiaügynökség és a médiatulajdonos közötti piaci pozíciót elfoglaló, egy médiumtípusra szakosodott ügynökség, amely a klasszikus médiaügynökség médiatervezési és -vásárlási munkáját segíti.
Közterület és internet esetében jellemző.

Outbound (aktív) telemarketing:
a telemarketing cég hív&aac

Varga Mihály

Reklámfogalmak, www.prherald.hu, 2006. december 6.